“Vides un āra izglītība”
Projekts Nr. 2020-1-LV01-KA101-077226
Profesionālās pilnveides kursus Islandē “Environmental and Outdoor Education” no 24.-30.jūlijam apmeklēja Kandavas K.Mīlenbaha vidusskolas skolotāja Ināra Batņa.
Gribu sākt ar ķīniešu atziņu, kuru dzirdēju no kursu organizatoriem: “ Ja tu plāno gadu uz priekšu – sēj rīsus, ja tu plāno vairākus gadus- stādi kokus, bet ja tu plāno gadsimtu – izglīto cilvēkus…”.
Pandēmijas laiks ar attālināto mācību organizēšanu arvien noteiktāk liek domāt par skolēnu mācīšanos ārpusklases vidē, tādejādi padarot drošu skolēnu savstarpējo komunikāciju un reizē mācību satura jēgpilnu apguvi. Jaunā kompetenču izglītība un planētas ilgtspējīgas attīstības nodrošināšana liek dažādot metodes un paņēmienus pārveidotā mācību satura apguvē, īpaši dabaszinībās, tāpēc šo metožu izmantošana kļūst arvien aktuālāka skolotāju profesionālajā varēšanā.
Ar mērķi pilnveidot savas pedagoģiskās prasmes devos uz ekoloģijas un ārpusklases izglītības kursiem Eiropas dažādu valstu skolotājiem zemē Islandē. Tā kā kursi notika vasarā, kad arī Islandes skolēni bauda vasaras brīvlaiku, tad nebija iespējas iepazīties ar mācību iestāžu darbu klātienē. Tomēr kursu organizatori – organizācija NTR (New Teaching Resources), kuru veido 3 spāņu biologi, kas piesaistīja vietējo vides gidu un citus speciālistus, kursu programmu balstīja uz to, ka dienas lielākajā daļā bija iespējams iepazīt Islandes brīnumainās dabas objektus, bet vakaros tiešsaistes nodarbībās pamatoja ekoloģiskās izglītības pamatprincipus mūsdienās, rādīja ietekmīgas mācību metodes, akcentēja skolēnu motivēšanas paņēmienus un darbošanās nepieciešamību vides jautājumu risināšanā. Kursu vadītājs, spāņu skolotājs Ignasio Quesada Rodriguez, iesaistīja visu 6 dalībvalstu – Čehijas, Igaunijas, Polijas, Slovēnijas, Vācijas un Latvijas (kopā 18 dalībn.) skolotājus savas skolas labās prakses piemēru ārpusklases nodarbību demonstrēšanā un efektivitātes skaidrošanā. Arī iepazīstināšana ar mūsu skolu un manu pieredzi ārpusklases nodarbībās notika savstarpējās komunikācijas laikā. Iepazināmies ar Islandes izglītības sistēmu un skautu organizācijas pieredzes izmantošanu ārpusklases nodarbību efektivitātes paaugstināšanā.
Neaizmirstama paliks ekskursija par Islandes Zelta apli, apskatot brīnišķīgos ūdenskritumus kalnainajos apvidos, kas visi kopumā tiek uzskatīti par vienu no Islandes vizītkartēm, un Tingvedliras Nacionālā parka apmeklēšana, kas iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā vēsturiskā, kultūras un ģeoloģiskās nozīmes dēļ. Tā ir vieta, kur atdalījušās un turpina to darīt Ziemeļamerikas un Eirāzijas tektoniskās Zemes garozas plātnes, vieta kur filmētas “Troņu spēles”, un lavas lauki izmantoti ASV astronautu sagatavošanai izkāpšanai uz Mēness virsmas.
Atmiņā paliks geizeru ieleja un uzkāpšana 4 km garajā un 385 m virs jūras līmeņa augstajā kalnā, kur pie kājām atradās no Geldingadaliras vulkāna izplūdušās un tikko sastingušās lavas mēles ( izvirdums notika 2021.gada 19.-21.martā). Vulkāni, kuru darbība un sekas vērojamas milzīgās teritorijās lavas laukos, ir otra Islandes vizītkarte. Iespaidīga bija jūras putnu koloniju vērošana klintīs, melno smilšu pludmales un bazalta klinšu atsegumu varenuma iepazīšana okeāna piekrastē. Lai gan laika apstākļi bija raksturīgi Islandes dabai un mūs nelutināja (temperatūra 13-14 grādi, lietus un spēcīgs vējš), tomēr tos aizmirst palīdzēja pelde Zilās Lagūnas siltajā geizera ūdenī, kas ir vietējo un tūristu iecienīta atpūtas un relaksācijas vieta 45 min. braucienā no galvaspilsētas.
Apbrīnojām Islandes galvaspilsētas Reikjavīkas vēsturiskā centra piemīlīgo 2-3 stāvu apbūvi un šodienas vērienīgo celtniecību. Kā īpaši skaistus, dabas objektu iedvesmotus un arhitektu meistarības realizētus jāmin Halgrimura luterāņu baznīca ar 74,5 m augsto torni un Harpa konferenču un mūzikas halle. Mūsdienu tehnoloģiju meistarīgu pielietojumu vērojām un izbaudījām Islandes vēstures muzejā.
LAVAS centrā Hvolsvollurā (LAVA centre, kas atrodas ārpus galvaspilsētas), gaismas efekti, autentiski trokšņu efekti kopā ar kino materiāliem ļāva izjust un kļūt par vulkāna un zemestrīces aculiecinieku.
Kursi deva iespēju profesionāli izglītoties starptautiskā vidē, uzlabot savas angļu valodas zināšanas un prasmes, veidot kontaktus ar citu Eiropas valstu kolēģiem un izbaudīt brīnumaino Islandes dabu. Esmu guvusi patiesu iedvesmu tālākajam darbam un vēlos dalīties ar saviem ieguvumiem un redzēto ar kolēģiem skolā un novadā.
Prezentāciju skatīt šeit
Bioloģijas skolotāja Ināra Batņa